Fysiotherapie bij bekkenklachten

Op deze pagina bespreken wij zwangerschaps- en bekkenbodemklachten.

Fysiotherapie bij zwangerschap:

Veel vrouwen hebben tijdens en/of na de zwangerschap bekkenklachten.
Deze klachten manifesteren zich rondom het bekken maar kunnen ook klachten
geven in de lage rug, tussen de schouderbladen en in de benen.
De klachten zijn vaak erg wisselend.

Bekken achterzijde Bekken bovenzijde

In de ochtend voelt de vrouw zich vaak goed, echter in de loop van de dag ontstaan
de klachten. Dit gebeurt de ene dag wel en de andere dag niet. Het is niet altijd duidelijk wat de klachten opwekt.
Lang lopen, fietsen, zitten, huishoudelijk werk, draaien in bed, al deze houdingen en bewegingen kunnen pijnklachten geven. Al met al nogal verwarrend omdat het niet altijd even duidelijk is; al gauw wordt gedacht dat het bij de zwangerschap hoort!

Oorzaak:

Tijdens de zwangerschap zijn er hormonale veranderingen die er voor zorgen dat het geboortekanaal voor de bevalling wat ruimer wordt gemaakt.
Vanaf het begin van de zwangerschap ontstaan hierdoor lossere en slappere gewrichtsbanden. Hierdoor kan het bekken met zijn heiligbeen-gewrichten uit balans raken. Dit verstoord de bewegingen in het hele lichaam en kan gepaard gaan met pijnklachten.

Na de zwangerschap:

Klachten van het bekken gaan na de bevalling meestal over, echter het bekken is dan nog niet gelijk hersteld. Nieuwe klachten kunnen vrij gemakkelijk weer ontstaan als je je kraamtijd niet serieus neemt.

Al zijn de zwangerschapshormonen verdwenen, het duurt vaak een tijd voordat de verbindingen tussen de bekkenbeenderen weer hun oude stevigheid terug hebben.
Ze hebben negen maanden de tijd gehad om meer rekbaar te worden, dus is het niet zo gek wanneer ze langere tijd nodig hebben om weer stevig te worden.
( 9 maanden zwanger, 9 maanden ontzwangeren).
Bovendien is er nu een nieuwe belasting bijgekomen: het optillen en dragen van het kind. Dit betekent dat alle adviezen die in de zwangerschap van kracht waren, ook nog na de bevalling gelden. Ook hier moet je schipperen tussen enerzijds, te veel rust met spierverslapping als gevolg, en anderzijds te veel activiteit met toename van pijn tot gevolg.

Vermijd in de kraamtijd het nemen van grote stappen (in en uit het bad stappen), trappen lopen en op één been staan (bij aan- en uitkleden).
Wel is het zinvol om vanaf de tweede dag minstens eenmaal per dag een klein stukje te gaan wandelen en even in een stoel te gaan zitten. Liggend voeden van de baby voorkomt onnodige inspanning.

Naarmate de pijnklachten verminderen kan je de activiteiten geleidelijk aan uitbreiden.
Het is de bedoeling dat de klachten langzaam minder worden. In ieder geval mag je verwachten dat het elke maand weer een stukje beter gaat.

Fysiotherapie Appingedam kan je hierbij helpen, door je van gedegen advies te voorzien en een op maat gemaakt oefenprogramma aan te bieden.

Over het algemeen geldt dat klachten van het bekken in een volgende zwangerschap weer terug kunnen keren. Soms beginnen zij eerder of zijn zij heviger. Daar staat tegenover dat vrouwen dan vaak beter weten hoe zij met de klachten moeten omgaan en sneller maatregelen kunnen nemen.
Het is verstandig met een volgende zwangerschap te wachten tot je zoveel mogelijk hersteld bent, dat wil zeggen: tot de pijnklachten verminderd zijn en je spieren voldoende verstevigd zijn door oefeningen.
Om klachten te voorkomen zou het handig zijn om te wachten met een volgende zwangerschap tot het jongste kind kan lopen en niet meer hoeft te worden getild.

Behandeling:

De fysiotherapeut leert je hoe je de balans weer kunt herstellen en geeft je aanwijzingen  hoe je anders kunt bewegen waardoor de balansverstoringen minder zullen optreden.
Voor de bevalling is de behandeling er vooral op gericht om toch een zo fijn mogelijke zwangerschap te hebben. Na de bevalling richten we ons meer op het opbouwen van alle activiteiten op de manier waarop je gewend was.
Pijnklachten rond de zwangerschap zijn akelig. In een periode waarin er veel gebeurd in je leven wil je van je zwangerschap kunnen genieten. Loop er daarom niet mee door omdat je denkt dat het er bij hoort.

Met relatief simpele oefeningen is veel resultaat te behalen!.

Wij werken samen met de Verloskundigepraktijk Artemis te Delfzijl.

Voor meer info klik op onderstaande links

www.bekkentherapie.nl en/of www.rosttherapy.com/

Fysiotherapie bij bekkenbodemklachten

Bekkenbodemklachten kunnen o.a. zijn: incontinentie, obstipatie, verzakkingen en pijn.   Vaak begint het met een klein ‘geheimpje’. Zomaar ongewild een paar druppels urine verliezen tijdens inspanning, de ontlasting niet goed op kunnen houden of juist moeilijk kwijt kunnen raken. Het zijn geen leuke gespreksonderwerpen voor aan de koffietafel. Velen schamen zich ervoor en praten er niet over. Ze durven niet meer uit te gaan, niet meer te sporten. Het zelfrespect en het zelfvertrouwen nemen af, de sociale kontakten lijden eronder. Kortom, velen zien de kwaliteit van hun leven verminderen.

Eén ding is echter zeker: schaamte is in deze een slechte raadgever.

Want in veel gevallen zijn de klachten terug te voeren op het niet goed functioneren van de bekkenbodemspieren en dáár is iets aan te doen !.
Fysiotherapeuten, die hiervoor speciaal zijn opgeleid, kunnen met eenvoudige middelen en adviezen uw klachten verminderen of verhelpen. In dit proces speelt u zelf een actieve rol. Fysiotherapie Appingedam kan u hierbij helpen.

De bekkenbodem

De bekkenbodem heeft drie functies: helpen sluiten en openen van de anus en de urinebuis en dragen van de buikorganen. Stoornissen kunnen optreden wanneer de bekkenbodemspieren te zwak of juist te gespannen zijn. Of wanneer ze niet op de goede manier of op het juiste moment aanspannen of ontspannen. Bekkenbodemspieren zijn bewust en actief te gebruiken. Veel mensen zijn zich hiervan niet bewust of voelen dit niet.

De klachten

Mannen, vrouwen, kinderen en ouderen, iedereen kan problemen krijgen doordat de bekkenbodem niet goed functioneert. Dit kan bijvoorbeeld optreden na een bevalling, in de overgang, na meerdere blaasontstekingen of na een buik- of prostaatoperatie.

Bij kinderen is vaak sprake van een niet volledig geslaagd zindelijkheidsproces.
Soms hangen de klachten samen met medicijngebruik, metandere ziekten of psychische factoren zoals verdriet, onderdrukte emoties, spanningen of een zware mentale belasting. Soms ook is de oorzaak onduidelijk.

Enkele veel voorkomende bekkenbodemklachten zijn:

• Ongewild verlies van druppels urine tijdens inspanning (stress-incontinentie)
  • Veelvuldig optredende, plotselinge, hevige, niet te onderdrukken aandrang om te plassen (overactieve blaas)
  • Ongewild verlies van ontlasting (faecale-incontinentie)
  • Het bij herhaling slechts moeizaam kwijt kunnen van ontlasting (obstipatie)
  • Klachten als gevolg van verzakkingen van de blaas, baarmoeder of darmen
  • Pijn in de onderbuik, rond de anus of de geslachtsdelen
  • Pijn bij gemeenschap
  • Chronische prostatitis.

De fysiotherapeutische behandeling
Fysiotherapeutische behandeling helpt veelal de functie van de bekkenbodem te verbeteren. Fysiotherapie heeft geen bijwerkingen. Bovendien geeft het een betere uitgangspositie   indien er een vervolgbehandeling, bijvoorbeeld operatie, noodzakelijk is.

Fysiotherapie Appingedam zal met u een behandelplan opstellen.
Daarin krijgt U informatie over de oorzaak en het gevolg van uw klacht.
Daarnaast krijgt u een persoonlijk advies over o.a. ademhaling, houding en beweging, drinken, voeding en toiletgedrag, aangevuld met oefeningen.

Het doel kan bijvoorbeeld zijn dat u zich bewust wordt van het aan- en ontspannen van uw bekkenbodemspieren zodat u voelt wanneer u (onnodig) perst of juist de bekkenbodem  actief ondersteunt. De fysiotherapeut laat u hiervoor oefeningen doen.
Omdat u de spieren van de bekkenbodem zelf niet kunt zien, is het soms moeilijk om ze   goed te gebruiken en te trainen. Aandacht en begeleiding door een fysiotherapeut is daarom zinvol.

Door middel van oefeningen kunt u de bekkenbodemspieren versterken. Zo kunnen
ze beter de druk opvangen die bij bewegingen op de bekkenbodem ontstaan.
Ook het afsluitmechanisme van de blaas kan worden versterkt, zodat u minder
snel ongewild urine verliest. Als er een verzakking bestaat, kunnen
bekkenbodemoefeningen dit niet meer ongedaan maken, alhoewel de klachten van
een verzakking wel eens willen verminderen. Bij klachten van een te gespannen
bekkenbodem leert de fysiotherapeut u hoe u de bekkenbodemspieren kunt
ontspannen.

Voor meer informatie over bekkentherapie klik op:

www.spineandjoint.nl

E-mail (voor opmerkingen over de website): info@fysiotherapieappingedam.nl

Website: www.fysiotherapieappingedam.nl

TELEFONISCH CONTACT

Tel:

Praktijk

Wethouder Olthoflaan 2
9902 LB Appingedam

Recente activiteiten

Voor laatst en meest recente ontwikkeling kunt u ons ook volgen op Sociale Media.

Copyright 2017 © Fysiotherapie Appingedam.